top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תשירה גור אריה

ליקויים במערכת השתן

היום נדון בעניינים הקשורים לבעיות במילוי השלפוחית.

האם שמת לב להרגלי ההתרוקנות שלך?

כמה פעמים ביום לערך את הולכות לשירותים?

האם את קמה בלילה או האם קשה לך להתאפק?


יפעת (שם בדוי) היא אישה בת 35 נשואה ואמא ל-2 בנות מקסימות. היא עובדת כמנהלת שיווק ומצליחה מאוד. בשיחה עמה סיפרה כי הולכת הרבה לשירותים, אפילו בלילה קמה לפחות פעם אחת. כשהיא בעבודה, היא מתקשה להחזיק מעמד בפגישות ארוכות ולכן ממעטת בשתייה. בזמנה הפנוי, אוהבת לרוץ ולעיתים בזמן ריצה היא חווה בריחת שתן, לכן החלה להשתמש בפדים.


מסיפורה של יפעת עולים מספר קשיים הקשורים למילוי השלפוחית:

1. היא מבקרת הרבה בשירותים, תופעה שנקראת תכיפות. השלפוחית שלה מתרגלת להיות בנפחים נמוכים, לכן היא אינה מאומנת להתרחב כראוי. ההרגל מוליד שינוי במבנה. מחלות שונות כגון דלקת בדרכי השתן יכולות גם הן לגרום לתופעה זו. על כן, חשוב לפנות לרופא ולעשות בדיקת שתן על מנת לשלול את האפשרות הזו.


2. יפעת מתקשה להתאפק. מרגע שמופיע הצורך להתרוקן, היא חייבת למלאו מיד, ללא דיחוי. לכן היא תמיד מתכננת להיות בקרבת שירותים בכל מקום בו היא נמצאת. תופעה זו נקראת דחיפות במתן שתן. מצב זה נובע משינוי בפעילות מערכת השתן ובמערכת העצבים השולטים בפעולת השלפוחית.


3. הצורך של יפעת להתעורר בלילה לצורך התרוקנות נקרא נוקטוריה. בלילה, אין סיבה להתעורר לצורך השתנה. בשינה עמוקה מופרש הורמון מעכב השתנה (ADH) שמקטין את נפח השתן הסופי. מטרתו לשמור על איזון נוזלים ומלחים בגוף ולאפשר שינה רציפה. לשינה מעלות רבות כגון ניקוי פסולת מהמוח, הרפיה של הגוף, עיכול של המזון, הורדת לחץ הדם ושיפור מערכת החיסון. חסר בשינה הוא גורם מסייע להתפתחות מחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות, ירידה בקוגניציה, כדוגמת פגיעה בזיכרון, הפרעת קשב וריכוז עם השלכות של פגיעה ביכולת הלמידה, נטייה לתאונות, פגיעה באיכות החיים ובשמחת החיים (דיכאון, רגזנות).


4. יפעת דולפת בזמן ריצה. היא לא היחידה. דליפת שתן במאמץ שכיחה מאוד בנשים. במאמץ גופני כריצה, קפיצה, ריקוד, הרמת משאות, שיעול, עיטוש, צחוק ועוד, עולה הלחץ התוך בטני ויוצר לחץ מכני על השלפוחית. במידה וקיימת פגיעה במערכת השרירים החיצונית ורקמות החיבור של רצפת האגן, התומכת את השלפוחית והשופכה (צינור השתן), יש יותר סיכוי להופעת דליפות במאמץ.


האם את מזדהה עם חלק מהתופעות המתוארות בסיפורה של יפעת?

מוזמנת להתייעץ איתי על כך.


109 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page