top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תשירה גור אריה

צניחה

בפוסט זה, אשוחח על נושא אינטימי ולא מדובר במיוחד. צניחת איברי האגן בנשים.

איך מתחילים לדבר על נושא כזה?

האם זה יהיה מביך?


למרות האינטימיות, חשוב לי להעלות נושא זה למודעות. לא לכל אחת יש אמא או דמות עליה היא סומכת, שעמה היא יכולה לשוחח על נושאים אינטימיים. לעיתים גם כשהולכים לרופא/ה לא תמיד חשים בנוח לשתף.


נתחיל.

צניחת איברי האגן (בעיקר בדרגות הנמוכות) היא תופעה שכיחה, שיכולה להשפיע את איכות חיי האישה. יש נשים שאינן מודעות כלל לקיומה של הצניחה; יש שמודעות לתופעה אך היא אינה פוגעת או פוגעת מעט בחיי היומיום; ויש שהצניחה מורגשת ופוגעת משמעותית בתפקוד היומיומי, למשל בהתרוקנות או בחיי המין.


איפה את רואה את עצמך?

האם שמעת על התופעה בעבר?

האם היא מפריעה לך בחיי היום יום?


תופעת הצניחה ממוקמת באגן הנשי המכונה האגן הקטן. האגן הקטן מכיל את שלפוחית השתן והשופכה מלפנים, הרחם והנרתיק במרכז, והחלחולת ופי הטבעת מאחור. כל אחד ממבנים אלו יכול לסגת מטה או לגלוש אל מחוץ לדפנות הנרתיק.


לרוב הנשים צניחות בדרגה נמוכה, היינו דרגה 1-2 בה איברי האגן מגיעים עד פתח הנרתיק. למעטות צניחה דרגה 3-4 מעבר לפתח הנרתיק.

בדרגות 1-2 עלולה האישה לחוש לחץ/כובד באגן, קושי בשליטה על מתן שתן/צואה, דחיפות במתן שתן ואף כאבים בגב התחתון. בדרגות 3-4 ייתכן שתחוש גוש באזור הנרתיק או מטה ממנו ואף תבחין בו. לעיתים יתווספו לכך סימפטומים נוספים שקשורים בחסימה של דרכי השתן, כדוגמת תכיפות ודחיפות במתן שתן ועוד. בדרגות המתקדמות הצניחה עלולה להשפיע על הרגלי ההתרוקנות והאישה תאלץ להזיז את האיבר השמוט לצורך התרוקנות. כמו כן, היא יכולה להפריע בתפקוד המיני עקב חסימת הנרתיק ו/או פגיעה בדימוי הגוף.


האם את מכירה תסמינים אלו לגבייך או לגבי הקרובות לך?


ממה מושפעת הופעת הצניחה?


· גנטיקה. כמו כל דבר טוב, הכל נשאר במשפחה. אז אם יש לאמא צניחה אולי גם לי. הגנטיקה קובעת את סוג ואיכות הקולגן שמרכיב את רקמות החיבור שלנו. היות ורקמות החיבור הן אלו שמייצבות את איברי האגן, איכות הקולגן חשובה ביותר ומשפיעה על תופעת הצניחה.


· לידות נרתיקיות מעלות את הסיכון לצניחת איברים. בעיקר לידה ראשונה. לידה היא מבורכת ופיזיולוגית אך מהווה טראומה לרצפת האגן.


· לידה מכשירנית ובמיוחד לידת מלקחיים, מעלה את הסיכוי להתפתחות צניחה. לכן, ממעטים היום בשימוש במלקחיים.


· גיל. ככל שהאישה מבוגרת יותר, יש יותר סיכוי לצניחה. כנראה בשל שינויים בחוזק רקמות החיבור המעגנות את איברי האגן. בגיל המעבר מתרחש שינוי הורמונאלי משמעותי שגורם לירידה ברמות האסטרוגן. האסטרוגן משפיע על חוזק רקמות החיבור ועם הפחתה בכמותו, יש יותר נטייה לצניחות. לכן, כדאי להיות מודעים לנושא ולפנות לטיפול לפני גיל המעבר.


· עלייה כרונית בלחץ התוך בטני כשיעול כרוני, עצירות, הרמת משאות כבדים ועוד, משפיעים גם הם על תנודתיות איברי האגן ו"מעודדים" צניחה.


· ניתוח לכריתת רחם. נשים שעוברות ניתוח זה מועדות יותר לצניחות, שכן האגן מתפקד כמיכל, שבו כל איבר תלוי ביציבות של האיבר שלידו. עם כריתת איבר מאיברי האגן מופרת היציבות.

ארחיב את הנקודה האחרונה. קיימת תיאוריה שגורסת כי צניחת איברי האגן נגרמת מהתרופפות רקמות החיבור המעגנות אותן. השלפוחית, הרחם והחלחולת (רקטום) מיוצבים על ידי רצועות, פסיות ושרירים, ולא על ידי אלמנטים גרמיים (עצמות/זיזים). לכן במקרה של פגיעה ברקמות, מופיע אפקט שרשרת, שיוצר חוסר יציבות של אחד האיברים, חלקם או כולם. תלוי במידת הפגיעה ובמיקומה. עם זאת, כמו במקרים רבים ברפואה, אין קשר ישיר בין מידת הפגיעה האנטומית לתסמינים של המטופל (מה שהמטופל חש בפועל). יכולה להיות צניחה בדרגה גבוהה והאישה גם אם מודעת לנושא, אינה חשה כל פגיעה בחיי היומיום שלה.


פעמים רבות מגלות נשים את הצניחה בעצמן, במקלחת או בישיבה בשירותים. הגילוי הראשוני יכול להיות מפחיד. במידה והבחנת בעצמך בדבר, דעי כי תופעה זו עלולה לעיתים לפגוע באיכות החיים, אך היא אינה מסכנת חיים. בנוסף, יש אפשרויות טיפוליות רבות ותוכלי לפנות לרופא ו/או לפיזיותרפיסטית רצפת אגן על מנת לשמוע על כך.


לרוב, הטיפול השמרני (שאינו ניתוחי), כולל חיזוק שרירי רצפת אגן במטרה למנוע את החמרת הצניחה, ושימוש בפסארי-התקן שמחזיר מכאנית את האיבר לתוך האגן. כמו כן, כדאי לנהל נכון עומסים ולעיתים אף לשנות הרגלים שמחמירים את התופעה. למשל, להימנע מהתרוקנות תוך כדי דחיפה כלפי מטה. בפעילות בה התופעה מורגשת יותר, למשל בזמן קפיצות או הרמת חפצים כבדים ניתן להשתמש בפסארי לצד תרגול ספציפי לרצפת האגן.

הטיפול הניתוחי לתיקון הצניחה, מומלץ בדרך כלל רק במידה והטיפול השמרני לא צלח. פעמים רבות יש צורך בניתוח חוזר לאחר שהצניחה נשנית, וצריך לקחת זאת בחשבון כאשר מחליטים על ניתוח.


האם את חשה תחושת כובד באיזור הנרתיק?

האם קשה לך להתרוקן?

כמה זה מפריע לך ביומיום?


בפוסט הבא אפרסם מספר תרגילים מומלצים לחיזוק רצפת האגן במקרה של צניחות...



92 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page