top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תשירה גור אריה

התרוקנות

עודכן: 26 בדצמ׳ 2019

נקודות למחשבה...

תהליך ההתרוקנות מושפע מאוד מהמצב הפסיכו-סוציאלי של האדם. קיים קשר עצבי הדוק בין מערכת העיכול התחתונה ותהליך ההתרוקנות למוח. אדם שסובל מדיכאון עלול לסבול מעצירות, מי שעבר הטרדה פיזית/פסיכולוגית/מינית, תהא לכך השפעה על הרגלי ההתרוקנות...

קיים מנעד רחב של דרכי התרוקנות. בעולם המערבי אנשים נוהגים להתרוקן בין 3 פעמים ביום ועד ל3 פעמים בשבוע. מטרת ההתרוקנות-הורדת לחץ במערכת העיכול והכנת המעי לקליטת המזון החדש. במהלך ההתרוקנות פי הטבעת הפנימי נפתח ובו זמנית הסוגר החיצוני נסגר כדי שלא תברח לנו צואה. אז המוח נותן פקודה לגשת במהירות לשירותים ועלינו להתרוקן תוך 30-40 שניות.

בתרבות המערבית נהוג להתרוקן בבוקר. נוצר גל של כיווץ לאורך המעי הגס שמקדם את היציאה לכיוון הפתח. יש עד 3 גלים כאילו ביום. כשמחליטים להתאפק ולא להתרוקן, למשל אם השירותים הציבוריים מלוכלכים, הצואה נשארת בגוף ונספחים ממנה עוד מים. אז היציאות הופכות להיות יותר קשות. לכן, צורת היציאות משקפת האם המעבר במעי הגס היה מהיר או איטי.

תופעה שכיחה מאוד שפוקדת רבים מאיתנו בנוגע לדרכי העיכול הינה עצירות.

אמרנו שתדירות ההתרוקנות שונה מאוד מאדם לאדם - בין 3 פעמים ביום ל3 פעמים בשבוע. בהתאמה, גם הגדרת העצירות היא רחבה. לא אכנס להגדרה הרפואית המדויקת, אך אומר כי היא מוגדרת כמכלול של תסמינים (שלפחות שניים מהם מופיעים ברצף כ3 חודשים), ביניהם: תדירות נמוכה של התרוקנות (פחות מ3 פעמים בשבוע); הפעלת מאמץ תוך כדי התרוקנות, ולעיתים צורך בעזרה ידנית לביצועה; צואה קשה; תחושה שאין התרוקנות מלאה ועוד.

מהתסמינים המתוארים ניתן להבין עד כמה תופעת העצירות משפיעה על איכות החיים של האדם ועל מצבו הנפשי. כאשר אדם לא חש התרוקנות מלאה, הוא נושא עמו תחושה של מתח ואף מועקה לאורך היום. מצב הרוח שלו נפגע והחיוניות יורדת. בנוסף, הפעלת מאמץ בזמן התרוקנות המתבטא בדחיפה של איברי הבטן ורצפת האגן, יכול לגרום לאורך זמן לצניחת איברי האגן וחשוב להימנע מכך. לכן, כל כך חשוב לשתף אנשי מקצוע ולטפל בתופעה.

חשוב לציין, כי במיוחד בהריון, סובלות נשים רבות מעצירות. בהריון מופרשים הורמונים של אסטרוגן ופרוגסטרון, שמונעים כיווץ שריר חלק במטרה למנוע כיווץ מוקדם של שריר הרחם. ההורמונים אינם ספציפיים ומשפיעים על שרירים חלקים נוספים בגוף. כך, במערכת העיכול הפחתה בתנועות השרירים החלקים במעי, מעכבת את התקדמות המזון לאורך צינורות העיכול, ועלולה לגרום לעצירות.

האם חוויתן/ם עצירות?

כיצד התמודדתן/ם עמה?

מוזמנות/ים להעלות תהיות או שאלות על כך.

בפוסט הבא אעלה תיאור מקרה להמחשת התופעה המתוארת.


171 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page