top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תשירה גור אריה

מערכת העיכול התחתונה

האם חוויתם/ן פעם קשיים בהתרוקנות?

כדי להבין זאת, כדאי להכיר בקצרה את מערכת העיכול התחתונה.


מערכת העיכול התחתונה מורכבת מהמעי הדק, המעי הגס, הרקטום (חלחולת) והאנוס (פי הטבעת). תפקידה לעכל את המזון והנוזלים ולהפריש החוצה את הצואה.

המעי הדק הוא צינור דק ומפותל שאורכו 6-7 מ'. הוא מתחיל בקיבה ומסתיים במעי הגס. הוא מחולק לתריסריון, מעי ריק ומעי עקום. תפקידו העיקרי עיכול ופירוק של המזון וספיגה של אבות המזון: פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים. שטח הפנים שלו רחב ומפותל, וכך מתאפשרת ספיגה מקסימאלית של המזון. תנועת המעי מתרחשת על ידי כיווץ אוטונומי (עצמוני) של השריר החלק בדפנות המעי הדק, ומטרתה לדחוף את המזון לכיוון המעי הגס. (השריר החלק מופעל על ידי מערכת העצבים האוטונומית, ופועל באופן לא מודע. בניגוד לשריר משורטט שמופעל על ידי מערכת העצבים המרכזית ומופעל באופן מודע).

המעי הגס אורכו כ1.5 מ' מסוף המעי הדק ועד לפי הטבעת. הוא מקיף בצורת ח את המעי הדק. תפקידו העיקרי הינו ספיגת נוזלים ומלחים ופינוי הפסולת. הוא מורכב מהמעי העיוור, המעי העולה, הרוחבי, היורד והעקול. שיבוש בתפקודו מתבטא בעיקר בכאבי בטן, שלשול ו/או עצירות.

הרקטום והאנוס הם חלקו האחרון של צינור העיכול, ודרכם מופרשת הצואה. הרקטום אורכו כ12-15 ס"מ והוא חלל שאמור להיות ריק. היציאות מתרכזות במעי הגס באזור המעי העקול-החלק המעוקל שלפני הרקטום.

פי הטבעת הינו פתח הצואה. פתיחתו וסגירתו מתבצעת על ידי 2 שרירים טבעתיים. חיצוני-רצוני שנשלט באופן מודע, ופנימי-אוטונומי שנשלט ברמה הלא מודעת. צריכה להיות "הסכמה"/סנכרון בתפקוד בין 2 הסוגרים.

הצואה הסופית מורכבת 2/3 פסולת ו1/3 חיידקי מעיים טובים, שמגנים עלינו מפני חיידקים מזיקים. חשיבותם של חיידקי המעי הולכת ומתגלה בשנים האחרונות. הם אלו הקובעים את העתיד הבריאותי של כל אחד ואחת מאיתנו. אנסה להסביר. חיידקי המעי מייצרים ויטמינים, ושולטים על הפעלה או דיכוי של תכונות שקבועות בנו (בגנום האנושי). זאת אומרת, הם משפיעים האם נטיות בריאותיות שונות יבואו לידי ביטוי. נטיות כגון: השמנה, לחץ דם, סכרת, רגישות למזונות, מצב נפשי, מצב קוגניטיבי ועוד. ההרכב של חיידקי המעי הוא ייחודי לכל אדם, ולכן ההבדל בין איש לרעהו תלוי במידה רבה בחיידקים הללו. דוגמא: יש אדם שיאכל לחם לבן ורמת הסוכר בדמו תהיינה גבוהות, ואדם אחר יאכל אותו לחם והסוכר בדמו יהיה נמוך יותר. לכן, גם הטיפול הרפואי מתפתח להיות מותאם אישית, ואין הנחיות תזונה התקפות לכולם.

האם חשבנו כי ליציאות שלנו שנתפסות כמגעילות ומסולקות דרך האסלה אל מחוץ לבית באופן סטרילי, יש חשיבות כה מכרעת על בריאותינו?

מוזמנות/ים להמשיך ולקרוא על מהלך ההתרוקנות, בפוסט הבא...


213 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page